Select Page

 

Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner har udgivet en ny analyse over danskernes kendskab til informationssikkerhed. 

Her viser det sig at 57% af danskerne har oplevet forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald, men hvad er phishing egentligt?


Phishing er en form for svindel der primært foregår digitalt. Ordet “phishing” er en variation af det engelske ord “fishing” og henviser til brugen af fiskeri lokkere, når svindlerne “fisker” efter sensitive informationer.

 

Når svindlere ‘phisher’ forsøger de nemlig at narre offeret de kommer i kontakt med fra deres personlige oplysninger, som eks. kodeord, kortoplysninger eller MitID-oplysninger.

 

Svindlerne lokker ofte offeret til at udlevere sine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller beder offeret om at klikke på et link, som fører til en falsk side hvor de tror, at de skal indtaste følsomme oplysninger.

 

Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald.

 

Ifølge analysen er det kun 1% der er faldet i phishing fælden.

 

Læs hele analysen her:

https://digst.dk/media/28478/analyse_danskernes-informationssikkerhed_2022.pdf

 

God og Sikker Handel